CestovanieInterviewZakladateľka Pelikan.sk: Letenky sú najdrahšie cez sviatky a od piatka do nedele

Aká je budúcnosť tradičných rodinných dovoleniek na kľúč v čase rozmachu individuálne poskladaných pobytov? Dá sa veriť letenkám za 10 eur? Aké sú overené triky na získanie najlepšej ceny? Pýtali sme s Tatiany Ondrejkovej, CEO online cestovky Pelikán.
11. marca 2019
https://www.hepy.sk/wp-content/uploads/2019/03/Tana-Pelikan-PhotoDianaMrazikova-01-ttt-1280x904.jpg

Jej priekopnícky slovenský startup založený pred 15 rokmi ako prvý online predajca cestovateľských produktov u nás, sa medzičasom etabloval v ďalších 5 krajinách a vlani predal svojim klientom neuveriteľných 308 215 leteniek v regióne strednej a východnej Európy.

Aké sú overené triky na nájdenie najlacnejšieho letu?

Ak hľadáte najlacnejšiu letenku, treba sa pozerať na termíny mimo hlavných sezón – to sú Vianoce, Veľká noc a letná sezóna. To sú vyťažené sezóny a tým sa treba vyhnúť. Rovnako ale treba zohľadniť, kam cestujete, pretože sezóna sa môže líšiť aj podľa kontinentov. Úplne iná je v európskych destináciách ako v Ázii, trebárs Thajsku, a to zasa môže byť úplne iné ako v Japonsku. Čiže nájsť termín mimo hlavnej sezóny, ale odsledovať si aj iné faktory, aby tam práve 40 dní nepršalo. Okrem tohto je určite treba sledovať akcie na letenky. Spravidla platí, že v septembri alebo v zime sú veľmi lacné letenky najmä do Ameriky. Aj my sme mali vlani v septembri takú akciu, vďaka ktorej sa stal tento kontinent skokanom medzi destináciami, lebo pustili von veľmi výhodné letenky. Dobré je preto zapojiť sa do mailing listov spoločností a keď sa objaví dobrá ponuka, rýchlo sa rozhodnúť a ísť. Rovnako si treba odsledovať, či musíte ísť cez víkend alebo mimo.

Spravidla platí, že cez pracovný týždeň lietajú obchodní cestujúci, ale víkendom sa vyhýbajú. Cez víkend zase lietajú najmä turisti. Keďže sa ich cesty v týchto dňoch prelínajú, lietadlá v piatok bývajú takmer beznádejne vypredané a letenky drahé.

Naopak, v sobotu sa dá kupovať výhodnejšie. Najhoršia kombinácia pri takzvaných business destináciách je z tohto dôvodu cestovať niekam v piatok a v nedeľu sa vracať späť.

Váš osobný tip ako profesionálky v tejto oblasti na zaujímavú a dostupnú destináciu?

To ja ťažká otázka, lebo som toho za posledné dva roky veľa nenacestovala. Celkovo to závisí od vášho nastavenia – či hľadáte plážovú alebo kaviarničkovú destináciu, alebo skôr krásy prírody. V tom druhom prípade by som určite odporučila severské krajiny, ktoré sú nádherné a zatiaľ tam nechodí veľa ľudí. Ak ste zameraní na plážovú destináciu, tak samozrejme dominujú Taliansko, Barcelona a ďalšie známe regióny.

Tana Ondrejkova Pelikan
Tatiana Ondrejková, CK Pelikán. Foto: Diana Mráziková

Niektoré stránky na sociálnych sieťach upozorňujú na chyby vo vypísaných cenách leteniek alebo zájazdov či ubytovania. Je to bezpečný spôsob ušetrenia, alebo v tom vidíte aj riziká?

Kritický bod, ktorý môže nastať je ten, že letecká spoločnosť tú letenku s chybnou cenou jednoducho zruší. Vy síce za ňu dostanete takzvaný Full refound, čiže vám vrátia všetky peniaze späť, ale ak už máte medzičasom zarezervovaný hotel bez možnosti storna, musíte si kúpiť v časovej tiesni novú letenku a na nej prerobiť možno aj 200-300 eur.

Ako je možné, že sa taká chyba stane?

V leteckých spoločnostiach tiež pracujú len ľudia. Loadujú, čiže nahrávajú tarify do celosvetových distribučných systémov, na ktoré sme napojení aj my. A oni môžu urobiť chybu. Niekedy to ani my nevieme, nedokážeme ovplyvniť, čo sa objaví potom aj na našej stránke, lebo nedokážeme identifikovať, či ide o chybu alebo zámer leteckej spoločnosti.

To je asi skôr pre cestovateľských punk…

Áno, asi tak. Sú letecké spoločnosti, ktoré sa k tomu postavia tak, že no dobre, urobili sme chybu, ale garantujeme, že klienti odletia. Ale sú aj také, ktorým je to absolútne jedno. Skrátka to zrušia. Riešili sme niekoľko takýchto prípadov, vždy sme sa so spoločnosťami snažili dohodnúť, aby to nechali klientov využiť alebo im aspoň ponúkli nejakú zľavu. Pravdou je, že v distribučných systémoch sa nachádzajú chyby.

Pelikan.sk

Platí pravidlo, že čím dlhšie pred odletom si objednávam letenku, tým mám väčšiu šancu na výhodnejšiu cenu?

Nie je to vždy úplne tak. Momentálne je to s letenkami veľká lotéria. Treba ceny stále sledovať. Podľa našich skúseností ceny často oscilujú. Mení sa to od jednej spoločnosti k inej. Napriek tomu, akí sme malí v rámci európskeho trhu – máme strašne veľa dát a naše Bussines Inteligence oddelenie ich neustále sleduje a analyzuje. Veľmi to zaujíma aj nás a vidíme, že sa to mení od jedného prepravcu k inému. Veľmi pozorne si sledujú aktuálnu vyťaženosť jednotlivých lietadiel: Keď vidia, že zrazu je veľký záujem o rezervácie, tak nemajú problém dynamicky – doslova z hodiny na hodinu – cenu zdvihnúť! Ak naopak záujem opadá a miesta stále nie sú vypredané, tak idú s cenou dole. Je náročné to vopred odhadnúť. Nazvala by som to lotériou. Ak máte pocit, že je cena dobrá, treba si letenku kúpiť a neváhať.

Ak ide rodina s deťmi na dovolenku, je lepšie si kúpiť letenky a následne doriešiť ubytovanie?

Závisí to od povahy rodičov a ich miery nastavenia rizika. Najmä keď cestujete s malými deťmi. Tým ťažko vysvetlíte, keď majú niekde v Chorvátsku čakať desať hodín v aute, kým vy nájdete už priamo v rezorte nejaké voľné ubytovanie. Asi aj preto naše skúsenosti hovoria, že 80 až 90 percent rodín chce mať všetko naplánované, zabezpečené a dohodnuté. Chcú presne vedieť, kam idú bývať, aká bude strava, transfer… Ten zvyšok sú dobrodruhovia, strčia dieťa do vaku a idú na túru. Je to svojím spôsobom obdivuhodné, ale myslím si, že tento pomer sa veľmi meniť nebude a väčšina ľudí bude chcieť mať pri tomto type dovolenky aj naďalej istotu, že je všetko dohodnuté vopred, po príchode zložím dieťa k bazénu a môže sa hrať.

Ondrejkova Pelikan
Zakladateľka a šéfka cestovnej kancelárie Pelikán Tatiana Ondrejková. Foto: Diana Mráziková

Pomerne často sa objavia akcie, pri ktorých sú ceny leteniek také nízke, až sa nechce veriť, že môžu byť reálne. Naozaj je možné predávať letenku za 10 eur, nech by to bolo kamkoľvek?

Akciovým cenám sa dá veriť, nemusíte mať obavu. Aj minulý rok urobila jedna nemenovaná letecká spoločnosť akciu na letenky na Palmu de Malorca a zareagovali na ňu aj naši ľudia. Kúpili si ich za 10 centov a naozaj odleteli a v doleteli poriadku a nič sa nestalo. Jediné, s čím treba rátať, je to, že sú to samozrejme letenky bez batožiny. To sú situácie, že ľudia letenky nakúpia, odletím-neodletím, desať centov nikto nebude riešiť.

Ale čo z toho potom máte vy? Desať centov. Veď administrácia a všetko okolo toho musí byť stokrát drahšie, o marži predajcu ani nehovoriac…

Máme veľmi dobre zautomatizované procesy, vďaka čomu žijeme z veľmi nízkych marží. Samozrejme, ak sú tieto ponuka k dispozícii, tak ich našim klientom ponúkneme. Navyše je to malé limitované množstvo, išlo o pár šťastlivcov, ktorí boli v správnom momente na internete a mali tú trpezlivosť vyklikať si to.

Pri takýchto akciách je záťaž na servery obrovská. Keď takúto akciu vyhodia nízkonákladové spoločnosti, je mimoriadne náročné sa na ten web dostať a letenku si zarezervovať.

Ale určite to stojí za námahu a dá sa tomu veriť. Ak to nie je error fair, ale oficiálna akcia zverejnená prepravcom, stojí to za to.

Aký vývoj odhadujete v stále rozšírenejšom cestovaní, keď klientom nevyhovujú z nejakého dôvodu balíčkové dovolenky ale radšej si nakupujú zvlášť letenku a zvlášť ubytovanie?

Podľa môjho odhadu sa nebude nijako výrazne meniť pomer tých, čo chcú mať dovolenku na kľúč a tých, čo si ju skladajú. Klienti budú aj naďalej vyhľadávať službu travel agentov. Žijeme v uponáhľanej dobe. Ľudia rátajú každú minútu, ktorú by namiesto trávenia času vyhľadávaním a porovnávaním na internete mohli ušetriť tým, že dostanú odporučenie od profesionála. Možno sa o niečo zvýši percento dobrodruhov, ktorí si chcú všetko nájsť a vybaviť sami, ale oveľa väčšia ostane skupina takých, čo sa spoľahnú: Ty si odborník, ty to za mňa to vymysli a priprav, ja si chcem len užiť dovolenku.

Viac o téme: Aké trendy v cestovaní očakáva v roku 2019 náš najväčší predajca leteniek?

Aj naďalej teda bude prevládať systém, keď sa ľudia spoľahnú na službu travel agentov a cestoviek?

Predpokladám, že áno. Pri cestovkách je dôležité, že sú povinné vám garantovať, že ak sa niečo stane, musia sa o vás postarať. To je obrovský benefit oproti individuálne vyskladanej dovolenke. Za prvé si myslím, že vo väčšine prípadov to máte drahšie. Je to len predstava ľudí, že keď si to poskladajú sami, majú to výhodnejšie. Dôvodom je, že my ako cestovné kancelárie – najmä tie, ktoré predávajú veľa – máme prístup k neverejným cenám. Navyše ak si kúpite samostatne letenku a zvlášť ubytovanie, musíte rátať s tým, že vám môže letecká spoločnosť zrušiť trebárs let. Lenže vám už nikto nevráti peniaze zaplatené za ubytovanie. Ak to máte v balíčku od cestovnej kancelárie, tak tento problém vyrieši.

Ondrejkova Pelikan
Priekopnícky slovenský startup Tatiany Ondrejkovej bol založený pred 15 rokmi ako prvý online predajca cestovateľských produktov u nás. Medzičasom sa etabloval v ďalších 5 krajinách a vlani predal svojim klientom neuveriteľných 308 215 leteniek v regióne strednej a východnej Európy! Foto: Diana Mráziková

Častokrát sú dovolenkári s menšími deťmi nútení skladať si dovolenku po svojom preto, že k pobytovým balíčkom nie sú k dispozícii vyhovujúce časy odletov či príletov.

Môže to nastať pri tých ponukách, kde máte k pobytovému balíčku automaticky charterový let. Lenže balíčky sa dajú robiť aj tak, a my to často takto riešime v spolupráci s rakúskymi a nemeckými touroperátormi, ktorí to umožňujú, že ponúkajú k dovolenke možnosť vybrať si, či chcete letieť charterovým letom alebo klasickou leteckou spoločnosťou.

Výhodou je, že ak touroperátor predáva dosť dovoleniek, dostane sa aj pri klasických linkách k neverejným cenám, takže celý balíček je individuálny a zároveň cenovo výhodný.

My takto veľa kombinujeme na rozdiel od ostatných slovenských cestoviek, ktoré majú produkty tvrdo nabalíčkované, nakúpené charterové lety a tam už sa s tým nedá veľa lavírovať.

Rovnako neflexibilná býva aj dĺžka pobytov. Nie každému vyhovuje 7 dní a viac na jednom mieste…

Naše cestovky pobyty nakupujú vopred. Limitujúcim faktorom je veľkosť trhu. Na tomto trhu chcú niečo vypredať a nemajú možnosť ponúknuť také množstvo variácií, ako trebárs na niekoľkonásobne väčších trhoch v Nemecku či Rakúsku. Práve preto máme my v ponuke aj zahraničných touroperátorov, aby sme mohli uspokojiť aj tento typ klientov, ktorým nevyhovujú štandardné ponuky slovenských cestoviek. Naši ľudia sú preto zaškolení tak, aby vedeli tento dopyt uspokojiť a dokonca ukázať, že to môže byť pre klienta lacnejšie a navyše s garanciami, ako keď sa snaží vyskladať si takúto dovolenku po vlastnej linke.

Čo si myslíte o kratších, 3-4 dňových výletoch?

Aj my robíme takéto krátke balíčky, najmä ako City Break do veľkých európskych miest, kam lieta pomerne dosť veľa ľudí. Pozeráme sa, kde je záujem a potenciál predať.

Čo hovoríte ako predajca leteniek a zájazdov na nápad zriadiť slovenského národného leteckého prepravcu?

V prvom rade si myslím, že na trhu nie je takáto požiadavka. Robiť národného prepravcu, ak tam nebude excelentný manažment, o čom naozaj pochybujem, že ho u nás nájdeme, považujem za veľmi problematické. Bude nás to stáť len zbytočné peniaze.

Momentálne je súboj medzi leteckými spoločnosťami taký veľký, že pre malú krajinu akou je Slovensko, je šialenstvo sa do neho púšťať s nejakým národným prepravcom.

Vezmite si trebárs České aerolínie. Voľakedy boli obrovský prepravca, potom prišli nízkonákladové letecké spoločnosti a České aerolínie majú jeden problém za druhým. Museli zrušiť všetky veľké zahraničné linky. Ako prvá bol Bangkok, to bola pre nich dlho superlinka, ale už na tej trase nevládali ďalej bojovať s konkurenciou. A trend pokračuje, rušia či obmedzujú linky, najnovšie sa už nelieta Bratislava – Košice. Z toho všetkého mi vychádza, že hoci sa to môže javiť ako pekná myšlienky, momentálne na Slovensku nie je dostatok klientov na to, aby uživili takúto aerolinku. Sme jednoducho primalá krajina aj trh, aby vygenerovala podmienky pre národného prepravcu, ktorý by dokázal efektívne bojovať s leteckými spoločnosťami typu Wizzair či Ryanair. Ak by to bolo na mne, radšej by som tie peniaze investovala do školstva, zdravotníctva prípadne infraštruktúry.

Eva Miklánková

Komentovať

Váš e-mail nebude zverejnený. Povinné položky sú označené *

Zabavte sa
Prinášame vám veľa inšpiratívnych článkov, pri ktorých si oddýchnete a všeličo sa dozviete.
Kontaktujte nás
Ak máte otázky či nápady, napíšte nám na hepyweb@gmail.com
Inzercia
Ak máte záujem zverejniť na stránke inzerát, píšte na hepyweb@gmail.com
Šikovné kurzy
Pripravujeme pre vás zaujímavé kurzy a školenia plné užitočných informácií pre život, aj pre dušu. Info na sikovnekurzy@gmail.com

Hepy, 2019 © All Rights Reserved